Voordelen van de beoefening van Tai Chi

Door het beoefenen van tai chi worden o.a. de gewrichten soepeler, de bewegingen vloeiender en de lenigheid verhoogd. Bovendien zorgt tai chi voor meer balans en evenwichtsgevoel, waardoor het ook werkt als valpreventie. Verder heeft onderzoek ook aangetoond dat door het regelmatig beoefenen van tai chi de botten sterker worden, de bloeddruk lager wordt, het immuunsysteem verbetert en klachten van mensen met fybromyalgie vermindert.

Bovendien is tai chi een meditatie in beweging, waardoor het ook alle voordelen van mediteren heeft, zoals stressvermindering, betere acceptatie, ontspanning, rustgevendheid, verhoogde concentratie en het maakt opmerkzamer en bewuster.

Tai chi is geschikt voor iedereen en het kan gemakkelijk in het dagelijks ritme worden ingepast, zelfs op het werk. Want het enige wat nodig is voor het beoefenen van tai chi is ongeveer zes vierkante meter, loszittende, gemakkelijke kleding en schoenen met een soepele zool zonder hak of tai chi schoenen.

Enkele ervaringen van cursisten:

"Blij met tai chi.

Al ruim een jaar bezoek ik de tai chi lessen van Jacqueline Thielen.
In alle rust worden ons de verschillende vormen van deze sport aangeleerd.
En omdat het heel belangrijk is dat je de basisbewegingen goed doet worden oneffenheden meteen door Jacqueline gecorrigeerd.
Ik ben blij dat ik de stap heb gezet om tai chi te gaan beoefenen.
En waarom ben ik blij? Al jaren durfde ik niet naar buiten als er sneeuw lag, bang om te vallen. Dit is ontstaan door instabiliteit van mijn lichaam door ziekte en zware operaties in het verleden.
In de lessen van Jacqueline heb ik geleerd om stabiel te staan en te lopen, dit hoort bij tai chi.
Hierdoor gaat het gewoon...lopen in de sneeuw...geweldig!
Het maakte de afgelopen winter veel mooier.
En dit is pas het begin."

-Jeanne-


"Ik vind het hartstikke fijn en kom er graag naar toe."

-Lies-


"Na een drukke morgen kom ik 's middags bij de tai chi helemaal tot rust.
Bij een pijntje hier of daar krijgen we goede tips."

-Tiny-


"Tai chi vind ik fijn om te doen, goed voor geest en lichaam.
De oefeningen zijn heel rustgevend en werken ontspannend."

-Greta-


"Ik had heel veel last van mijn schouder, met de tai chi oefeningen is het helemaal overgegaan. Je raakt er helemaal ontspannen van."

-Truus-


" Ik kon geen trap meer lopen en nu kan ik weer traplopen"

-Jeanne-


"Het is het rustpunt van de week"

-Lessy-


"Het is geweldig, wil het niet meer missen."

-Ank-


"Voor mij is tai chi een keer per week met bewuste aandacht naar mijn lichaam, zodat de energie weer letterlijk en figuurlijk kan stromen."

-Rita -

 

"Ik heb jarenlang tai chi les gehad, maar nu ik les heb van Jacqueline Thielen leer ik voor het eerst wat tai chi echt inhoud"

- Erik -